Gør dig overvejelser omkring følgende
Har eleverne reelt brug for hinanden for at løse opgaven?
Hav fokus på kollaboration i opgaven. Der skal være brug for alle medlemmerne i gruppen.
Sørg for at eleverne kender hinanden og er trygge ved hinanden i gruppearbejdet. Brug gerne tid på en leg som opstart i gruppearbejdet.
Indbyder rammerne til gruppearbejde?
Øvelse: Toget (inspireret af lærer i Rebild Kommune) – roller i gruppearbejde
Et tog består af flere vogne: Lokomotivet, der styrer og driver toget fremad, 1. klasse vognen forrest i toget, familievognen, stillekupéen, mv. Hver vogn kan symbolisere elevens rolle i gruppearbejdet. Er man den, der styrer og driver arbejdet fremad? Er man den, som kommer først med forslag til løsninger eller handlinger – og måske forventer, at de andre følger en? Er mand den, der sørger for at få alle med og fordeler arbejdet demokratisk mellem gruppens (familie)medlemmer? Eller er man den, som holder sig lidt i baggrunden og ikke umiddelbart kommer med sine ytringer, holdninger og forslag?
Symbolikken med toget gør det muligt at arbejde med eleverne omkring en bevidstgørelse af deres rolle i et gruppearbejde. Denne bevidstgørelse gør, at eleverne kan udvikle deres deltagelsesmuligheder ind i et gruppearbejde og dermed skabe bedre læringsforudsætninger og en bredere erfaring med et succesfuldt, samskabende gruppearbejde.
Øvelse: Tændstik-hjælp (inspireret af lærer i Rebild Kommune)
Eleverne skal øve sig i at bruge hinanden, så det reelt bliver et samskabende arbejde. Gruppen får tre tændstikker. Hver gang de spørger læreren til råds eller om hjælp, skal de aflevere en tændstik. Øvelsen træner eleverne i at bruge deres fælles erfaringer og ræsonnementer til at løse opgaven i fællesskab.
Gør dig overvejelser omkring følgende
Hvordan engagerer vi eleverne ind i det faglige område (’problemet’)?
Hvordan gør vi dem nysgerrige på og undersøgende i problemstillingen?
Hvordan kobler problemstillingen sig til deres liv, så det bliver vedkommende for dem?
Øvelse: Billede-refleksioner
Spred en masse billeder ud på gulvet. Udstyr eleverne med post-its og lad dem gå rundt og blive inspireret og nysgerrige på det, billederne viser. Eleverne skriver spørgsmål til billederne på post-it, og hæfter dem direkte på billederne. Øvelsen kan laves som en optakt til at lave din årsplan, som derved tager udgangspunkt i elevernes nysgerrighed på verden omkring dem.
pick-a-card_80stk.pdf (cocplayfulminds.org)
Gør dig overvejelser omkring følgende
Skal der gives feedback eller feed forward?
Hvordan får du inkorporeret feedback og feed forward bevidst i din planlægning?
Hvad skal der gives feedback/feed forward på ift. læringsmålene?
Skal det være lærer-elev eller elev-elev feedback/feed forward? Hvorfor?
Øvelse: Elev-elev feed forward midt i processen
Lad grupperne give hinanden feed forward midt i processen, så de vænnes til hvad det vil sige at arbejde i en proces, hvor man justerer løbende. Uddel roller blandt eleverne, så de skal lytte efter noget bestemt i den anden gruppes fremlæggelse af problemstillingen/projektet.
Den nysgerrige, der spørger videre ind til problemstillingen
”Hvorfor har I…? ”
”Hvordan har I tænkt…? ”
Den positive, der fortæller, hvad der fungerer godt
”Jeg kunne godt lide… ”
Den idérige, der fortæller, hvad man kunne arbejde videre med
”Man kunne også… ”
Øvelse: Elev-elev feedback efter processen
Lad grupperne give hinanden feedback efter processen, så de erfarer hvad der er vigtigt for at have løst en problemstilling i forhold til egne fremtidige projekter. Uddel roller blandt eleverne, så de skal lytte efter noget bestemt i den anden gruppes fremlæggelse af problemstillingen/projektet.
Den positive, der fortæller, hvad der fungerer godt
”Jeg kunne godt lide… ”
Den nysgerrige, der spørger videre ind til problemstillingen
”Hvorfor har I…? ”
”Hvordan har I tænkt…? ”
Den kritiske, der får afleveret kritik på en anerkendende og respektfuld måde ved hjælp af gode råd
”Næste gang kunne I overveje… ”
”En anden gang kunne I fokusere på… ”
Gør dig overvejelser omkring følgende
Hvordan inddrager du bedst eleverne i valg af produkt?
Hvordan bliver produktet det synlige resultat af læringsprocessen i forhold til læringsmålene?
Hvordan præsenteres produktet bedst muligt?
Hvem skal produktet præsenteres for, så det opleves som autentisk for eleverne?
Øvelse: Idé-himmel
Problemstillingen skrives på en sky og hænges op på væggen. Nedenunder skrives de faglige læringsmål. Eleverne bliver fordelt i grupper, som hver især taler sig frem til mulige produkter, der kan produceres i forhold til problemstillingen. Produkterne skrives på små skyer, der hænges op rundt om den store sky i midten. Klassen skal nu i fællesskab tale sig enige om x antal forslag til produkter, der er de bedste til at belyse problemstillingen. De bedste forslag til produkter bliver hængende og resten tages ned. Idé-himlen bruges som en inspiration til grupperne, som derefter vælger, hvilket produkt de vil udarbejde i deres gruppe.