Allerede på 2. årgang øver man at arbejde med gruppekontrakter.
5. -6. årgang øver sig på at give feedback og feed forward.
Workshops
I det tidlige forår blev der endnu en gang afholdt workshops ude på Haverslev og Kilden, som er i gang med år 1 med PBL. På Haverslev dykkede de ned i de enkelte PBL-elementer og var nysgerrige på, hvorledes man kan arbejde med de forskellige elementer i en progression gennem elevens skolegang fra 0. – 6. klasse.
På Kilden gentog de succesen med at videndele og inspirere hinanden på tværs af matriklerne, og der blev vist mange interessante forløb, som eleverne havde arbejdet med på de forskellige klassetrin. Op til påske afholdt udskolingen Klimamesse, hvor eleverne udstillede deres projekter, som de havde arbejdet med gennem Klimaugen. Til Klimamessen var diverse lokalpolitikere inviteret ind som dommere, hvor de havde fået tjansen med at kåre vinderne af
Den mest klimavenlige løsning
Den mest innovative løsning
Den mest kommunikative præsentation
Evalueringsrapporter
De skoler, der er i gang med år 2, har modtaget deres evalueringsrapporter fra AAU, som vi håber, kan skabe grobund for det videre arbejde med PBL på Øster Hornum, Karensmindeskolen og Bavnebakkeskolen.
Ny litteratur om PBL i Rebild Kommune
Af ny spændende litteratur skal nævnes et kapitel i bogen ”Bæredygtige skoleliv”, hvor Nikolaj Stegeager og Lars Bang Jensen fra AAU har skrevet om pilotprojektet på Suldrup Skole, som dannede grundlag for det videre projekt på kommunens andre skoler. Kapitlet hedder ”Portræt af en pædagogisk omstillingsproces”. Se også her: Bæredygtige skoleliv.
Ligeledes beskriver bogen ”Projektbaseret Undervisning” forskellige skolefolks erfaringer med PBL. Også her er der et kapitel omhandlende en skole fra Rebild Kommune. Kapitlet hedder: ”Mattering – elevers oplevelse af betydningsfuldhed i arbejdet med materialitet i PBL” og er skrevet af Jakob Nørlem og Helle Korsgaard. Se også her: Projektbaseret undervisning
Ligeledes er endnu et kapitel på trapperne, hvor projektgruppen fra AAU skriver om PBL som mindset for pædagogisk ledelse.
Projektskabelon 5.-6. årgang
5.-6. årgang læser Robinson Crusoe i engelsk
Specialklasse arbejder autentisk med skilte til natursti i lokalområdet
I løbet af november og december er der afholdt diverse PBL workshops på skolerne i Rebild Kommune. Eftersom projektet er tilrettelagt efter den enkelte skoles behov, har skolernes workshops haft forskellige udformninger og indhold.
Bavnebakkeskolens og Karensmindeskolens SFO’er har i deres år 2 afholdt en fælles opfølgende workshop, hvor tiden blev brugt på at planlægge kommende PBL-forløb, og der blev givet ’gaver’ fra SFO-kollegerne i form af input, ideer og sparringer til de planlagte forløb. Der er planlagt endnu en fælles SFO-workshop i foråret 2024.
Karensmindeskolen har ligeledes afholdt en opfølgende PBL-workshop for lærerne, hvor der på tværs af trin blev inspireret indbyrdes. Her var vigtigheden af produkter samt skolens ’røde PBL-tråd’ i fokus. Sidste års læringsgrupper var samlet, og grupperne dykkede ned i deres fag med kommende PBL-arbejde for øje.
På skolerne Haverslev og Kilden, som er i gang med deres år 1, har der også været afholdt workshops.
På Haverslev blev tiden blandt andet brugt på at lærerne gennem LEGO formidlede det ønskede udbytte for deres elever af et kommende PBL-forløb. Her gik ord som medbestemmelse, medskabere og mestring i fællesskabet på tværs af årgangene. Der er ingen tvivl om, at PBL skaber mulighed for at bringe mere end faglighed med sig. Med det in mente, blev der derefter igangsat planlægning af et stort fælles PBL-forløb.
Kildens tre matrikler var samlet til en stor inspirationsaften, hvor der blev vist og fortalt om diverse afholdte og kommende PBL-forløb, hvor lærerne havde medbragt forskellige elevprodukter og egne udfyldte PBL-skabeloner. Det var en aften, der var fyldt med positiv summen om læring, didaktik og pædagogik og det gav stor indsigt i Kildens arbejde med PBL. Der er ingen tvivl om, at Kilden er i gang med at opbygge et fælles sprog omkring PBL.