Nej. Du eller dit team kan sagtens selv gå i gang med at prøve PBL af ved at bruge PBL-skabelonerne i værktøjskassen. Det vigtigste i den proces er at være nysgerrig på jeres egen praksis. Det er en udviklingsproces for både elever og undervisere, hvor der stilles andre krav til eleverne i forhold til kompetencer og deltagelse og dermed ændrer lærerrollen sig også. Derfor er det vigtigt, at du som underviser har mod på at undersøge og udvikle egen praksis.
Nej. Du kan godt arbejde i forløb, hvor du har fokus på enkelte af elementerne. Det kan være, at I vælger at fokusere på at inddrage elevernes medbestemmelse eller på roller i gruppearbejdet, for at styrke elevernes kompetencer i lige præcis det element. I sidste ende er det stadig arbejde, som vil kvalificere problembaseret projektarbejde og elevernes læring generelt.
Det kommer helt an på jeres valg! Måske vælger I at lave et kortvarigt projekt om Islam i kristendom, som afsluttes med en udstilling i skolens fællesaula eller måske vælger i et tværfagligt projekt om en mere grøn by, der inddrager både kulturfagene, matematik, dansk og billedkunst, som afsluttes med en fremvisning for inviterede lokalpolitikere og samarbejdspartnere fra virksomheder i lokalområdet.
Ja, er det korte svar. Som med al anden undervisning skal PBL differentieres efter den enkelte elev i forhold til rammer og krav. PBL giver netop mulighed for, at man som underviser ser gemte kvaliteter hos de udfordrede elever, da PBL bevæger sig væk fra den lærerstyrede fællesundervisning til den inddragende elevcentrerede undervisning ift. elevernes erfaringer, medbestemmelse og valg.
Hvor emne- eller temauger ofte bruges som et supplement til et bestemt emne eller fagligt område og er lærerstyret ift. det faglige indhold og produkt, er PBL baseret på åbne spørgsmål og elevernes input, medbestemmelse og valg. PBL indeholder en vedvarende undersøgelsesproces og er selve ’maskinrummet’ for at nå læringsmålene for det faglige.
Forskning viser, at elever lærer lige så meget med en PBL-tilgang som traditionel undervisning. Derudover opøver eleverne kompetencer såsom kritisk tænkning og problemløsning, kollaboration, kreativitet og en dybere læring, som gør, at de husker det faglige bedre (Kilde: Projektbeskrivelse: Problembaseret og projektorienteret læring i Rebild Kommune, s. 25; bilag 2,).
PBL er en pædagogisk tilgang til læring, som du som underviser putter i din rygsæk med redskaber til læring. Der findes ikke en ”one-fits-all” tilgang til læring, som løser alle udfordringerne i forhold til undervisning og læring. Som underviser bruger du din professionelle viden til at bruge det rigtige redskab i den specifikke læringssituation.
Der er selvfølgelig forskel på, hvordan man arbejder med PBL i indskoling og i udskoling. Det er vigtigt at huske på, at det er en proces igennem elevens hele skoleliv. Ligesom faglige krav skal justeres og differentieres, skal kravene til de forskellige elementer indenfor PBL også justeres og differentieres. I PBL pointeres derfor netop vigtigheden af at tage udgangspunkt i elevernes erfaringer og arbejde ud fra disse i PBL.