AP Møllerfonden og Rebild Kommune
Problembaseret og projektorienteret læring i Rebild Kommune er et projekt, der skal medvirke til at øge motivation og deltagelsesmuligheder. Projektet er blevet bevilget fire millioner kroner fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
Udover at motivere både elever og lærere, skal den problembaserede tilgang til undervisningen, give alle elever en oplevelse af, at de kan tilegne og fastholde komplekse faglige kompetencer.
I Rebild Kommune er vi naturligvis meget optagede af at give eleverne en spændende og varieret skoledag. Og med en problembaseret og projektorienteret tilgang til undervisningen sikrer vi samtidigt, at vores børn og unge bliver rustet til det arbejdsmarked, der venter dem efter endt uddannelse. Det er naturligvis stadigvæk altafgørende at kunne læse, skrive og regne, men kravene til at kunne tænke kritisk, at være innovativ og kreativ, øges også hele tiden. Og de evner udvikles og styrkes med denne form for undervisning, slutter borgmesteren.
Aalborg Universitet som samarbejdspartner
Projektet udvikles i tæt samarbejde med Aalborg Universitet (AAU), som siden dets åbning har haft problembaseret og projektorienteret læring som central pædagogisk strategi. Så når universitetet deltager i og bidrager til dette projekt, er det næsten 50 års solid erfaring, der understøtter projektet.
Bygger videre på tidligere erfaringer
Lene Hvilsom er chef for Center Børn og Unge og fungerer som kommunens projektleder. Hun er især glad for det ekstra kompetenceløft det vil give kommunens skoler:
Vi ved at problembaseret læring styrker de kompetencer elever har brug for i fremtiden, som for eksempel evnen til at samarbejde, tænke kritisk, kommunikere og være kreative og praksisfaglige. Problembaseret læring giver også elever en dybere læring, da de faglige emner ofte huskes bedre, når der arbejdes problembaseret. I Rebild Kommune har vi haft fokus på denne tilgang, blandt andet med et pilotprojekt på Suldrup Skole, og erfaringerne herfra har været meget positive. Vi venter os derfor meget af denne mulighed, for at kunne give alle skolerne et kompetenceløft i at arbejde med problembaseret læring.”
Fakta
Projektet er støttet af A.P. Møller Fondens folkeskoledonation, der skal bidrage til at styrke undervisningen i den danske folkeskole til gavn for alle elever gennem støtte til efter- og videreuddannelse for lærere, ledere og pædagoger.