Her finder du inspiration til videre læsning i form af hjemmesider og faglitteratur.
Her finder du inspiration til videre læsning i form af hjemmesider og faglitteratur.
Antologien Pædagogisk ledelse er skrevet til ledere med et pædagogisk og uddannelsesmæssigt ledelsesansvar. I antologien er der mange spændende bidrag til, hvordan man som pædagogisk leder kan lykkes med kerneopgaven – nemlig at fremme elevers læring, dannelse og trivsel.
Flere af bogens kapitler centrerer sig om antagelsen, at dine lærere, undervisere eller pædagoger spejler sig i det, du gør, og ikke det, du siger. Så drømmer du om en skole, hvor undervisningen er inddragende, dialogisk, undersøgende og kreativ, bør du som leder møde dit personale på samme måde.
Antologiens 3. kapitel er skrevet af projektets undervisere og facilitatorer fra Aalborg Universitet og baserer sig i høj grad på de erfaringer, de har fået gennem projektperioden i Rebild Kommune. Kapitlet beskriver, hvordan Problembaseret læring kan være et mindset for den pædagogiske leder og kommer blandt andet med et bud på, hvordan man som pædagogisk leder undgår at træffe forhastede beslutninger i situationer, hvor det kan være meningsfuldt at inddrage sine medarbejdere.
Så hvis der sidder nogle pædagogiske ledere derude, som mangler læsestof til weekenden eller efterårsferien, er bogen her et godt bud! God læselyst.
PBL Works
Project Based Learning for all. We build the capacity of teachers and school leaders to design and facilitate quality Project Based Learning.
Andersen, Peter og Sunesen, M. S. K. (red.). (2023). Projektbaseret undervisning. Dafolo Forlag. Frederikshavn.
Holgaard, J. E., Ryberg, T., Stegeager, N., Stentoft, D., Thomassen, A. O. (2020). PBL – Problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser. Samfundslitteratur, Frederiksberg.
Larmer, J., Mergendoller, J., Boss, S. (2015). Setting the Standard for Project Based Learning. PBL Works, Buck Institute for Education, Novato.
Moallem, M., Hung, W., Dabbagh, N. (Red.) (2019). The Wiley Handbook of Problem-Based Learning. Hentet på: The Wiley Handbook of Problem‐Based Learning | Wiley Online Books
Schmidt, M. S. og Arp, M. (2021). Det gode gruppearbejde – problembaseret læring i grundskolen. Dansk Psykologisk Forlag, København.
Stegeager, N. og Jensen, L. B. (2024). Portræt af en pædagogisk omstillingsproces. I Elf, N., Svabo, C. og Skovgaard, T. (red.) (2024). Bæredygtige skoleliv. Syddansk Universitetsforlag, Odense.